سفرنامه دوبی


  کریسمس امسال اولین سفر خارجه خودم را با رفتن به دبی به همراه خانواده انجام دادم . سفری 14 روزه که در یکی از بهترین هتل ها اقامت داشتیم و جیبمون هم نسبتا پر از پول بود . خیلی وقت بود که قصد نوشتن این سفرنامه را داشتم اما حس و حالش پیدا نمی شد تا امروز که تصمیم گرفتم به صورت خلاصه چند خطی بنویسم . در زمان تعطیلات ( کریسمس و عید نوروز ) هتل پیدا کردن یکم سخته و بهتره به آژانس های مسافرتی مراجعه کنید چون اونا با هتل ها قرارداد دارن و سهمیه خودشون را دارند و خب برای ما که تو ایرانیم و به کارت اعتباری دسترسی نداریم این بهترین کاره . هر چند من به کارت اعتباری هم دسترسی داشتم ولی بعد از مقایسه قیمت ها متوجه شدم که پکیج های آژانس ها و تورها خیلی متنوع تره و ارزون تر از آب در میاد اینو با مراجعه به سایت هتل ها و قسمت رزرواسیون هم متوجه می شوید .بعد از تهیه بلیط یا گرفتن گواهی رزرو کردن بلیط (ینو خود آژانس بهتون می ده ) همراه صاحب بلیط و گذرنامه به یک شعبه ارزی مراجعه می کنید برای خرید ارز که یک چند ساعتی کاغذ بازی داره و هر روز به یک عده محدودی ارز می دن و صبح زود باید برید توی صف و....
برای خروج هم باید هر نفر مالیات خروج از کشور را در بانک ملی پرداخت کنه که حدود نفری 50 الی 60 هزار تومن هست . مقداری از ارزتون را به درهم تبدیل کنید مثلا در حدود 200 درهم تو جیبتون باشه کافیه برای کرایه تاکسی تا هتل یا خرید از فری شاپ فرودگاه. توی دبی دلار و درهم را همه جا قبول می کنند ولی ریال را فقط صرافی ها می گیرن.ایران چک را هم هیچجا نمی گیرن.بعد از کاغذ بازی ها و گشتن کیف هاتون و کنترل بلیت و مالیات و مهر گذرنامه وارد هواپیما می شید توی دبی هم همین بساط ها هست منهای گشتن کیف و بعلاوه چشم نگاری که مخصوص ما ایرانی ها و سایر جهان سومی ها انجام می شه !
در فرودگاه می تونید سیم کارت اعتباری بخرید که حدود 50 درهمه و دو تا شرکت معروف ارائه دهنده سیم کارت اتصالات و DU هستند و کارت شارژشون هم همه جا می فروشند و همچنین می تونید برید فری شاپ فرودگاه که اندازه یه سوپر مارکته و مشروب و شکلات می فروشه . با دیدن ایرانی ها داخل فری شاپ ذوق زده نشید و زیاد خرید نکنید که می مونه روی دستتون . اکثرا شراب می خرن و اسکاچ و با یک باکس آبجو.قیمت ویسکی ها هم از 25 دلار هست تا 150 دلار . البته قیمت های بالاتری هم هست مثل هنسی که تا 500 دلار هم برای هر بطرش قیمت می خورد. دبی خرید فروش مشروب و نوشیدن در ملاعام ممنوعه.مشروب هم فقط در فری شاپ فروخته می شه و در بارها و دیسکو ها سرو می شه با قیمت خیلی بالا.
بعدشم باید برید سوار تاکسی بشید بعضی از پکیج های هتل ها ترانسفر فرودگاهی هم دارند که از دم در فرودگاه می برن هتل بوسیله ون به رایگان. در هتل هم خب کمی معطل می شید تا اتاق بهتون بدند و سایر کاغذ بازی ها . بعدش کمی استراحت می کنید و دبی گردی را شروع می کنید.

برای خرید دبی اصلا به صرفه نیست خیلی باید بگردید تا جنسی را با قیمت ارزان پیدا کنید انواع محصولات الکترونیکی که از ایران گرون ترند. لباس ها و محصولات مارک هم که قیمت هاشون فضاییه.می مونه جنس های از مد افتاده یا بنجل های چینی .کلا ایرانی ها بیخود توی بازها می چرخند و عین ندیده ها خرید می کنند.محض اطلاعتون بگم در هیچکدام از بازارها آبخوری مشاهده نمی کنید و آب لوله کشی هم تصفیه نیست و یک بطر آب معدنی که در ایران 250 تومنه ( در زمستان 1390) در دوبی 5 درهمه که می شه حدود 2500 تومان! که البته با نرخ درهم رو به افزایشه این قیمت.این فقط یک مثال بود برای اینکه تفاوت قیمت را درک کنید.
پاساژ ها و مراکز خریدی مثل سیتی سنتر ، کارفور ، دی تو دی ، گرین هوس ، الغریر ، مریدیف ، ریف مال ، مال آف امارت ، دبی مال و... اکثرا جنس های مثل هم داشتن . جنس های سطح پایین و فروش نرفته در اروپا و امریکا در مغازه های شیک به فروش می رفتند . فروشنده ها و کلا کارکنان و کارگرها در امارت شامل هندی ها ، پاکستانی ها ، فلیپینی ها و بنگلادشی ها و چینی ها هستند . کم و بیش ایرانی هم هست ولی در برابر جمعیت اون کشورها هیچ محسوب می شه . عربها هم فقط کارهای امنیتی و اداری دارند . به نظر من جاهایی که در زیر نام می برم را حتما ببینید .

1_بازار ابن بطوطه که بازار ملل هم محسوب می شه و معماری چند کشور از جمله ایران در ساخت اون استفاده شده .

2_دبی مال : بزرگترین مرکز خرید جهان و بزرگترین آکواریم جهان و بزرگترین شیرینی فروشی جهان ! اکثر رستوران های معروف مثل ساب وی و مک دونالد و برگر کینگ و کی اف سی و...هم توش شعبه دارند و تقریبا تمام مارک های معروف را داخلش پیدا می کنید و قیافتون بعد از دیدن قیمت هایی که روی اجناس عتیقه شون زدن دیدنیه. پیست اسکیت و آبشار مصنوعی هم داره .

3_دراگون مارت یا بازار چینی ها : شیر مرغ تا جون آدمیزاد همه و همه ساخت کشور دوست و برادر چین! قیمت های مناسب و عالی برای خرید سوغاتی

4_  سیتی آف گلد: بازار طلا مناسب برای گشتن خانوم ها البته چیزهای دیگری هم توش برای خرید پیدا می شه.

5_پارک ساحلی جمیرا بیچ.برای رفتن به دریا و آفتاب گرفتن و شنا کردن عالیه

6_بازار مرشد : ( میدان جمال عبدالناصر ) یک بازار ایرانی اکثرا ایرانی حرف می زدن اونجا!

7_وایلد وادی: که یک پارک آبی نسبتا بزرگه و یک روز تمام وقتتون را می تونید آب بازی کنید . ( نفری 100 درهم )

8_اووت لت مال : بازار فروش جنس های مارک از مد افتاده با قیمت مناسب تر .

9_هتل آتلانتیس و رقص دلفین ها

10_سافاری: گشتن با لندکروز و هامر توی شن ها و صرف شام و دیدن رقص عربی ( حدود نفری 200 درهم )

تور گشتن دبی هم در یک روز هست که ما نرفتیم ولی دیدنش خالی از لطف نیست ضمنا اکثر جاهایی که اسم بردم هم با تاکسی و هم با مترو می شه رفت. استفاده از مترو هم ساده است فقط کافیه یک ایستگاهشو پیدا کنید. بعضی از هتل ها هم برای مراکز خرید معروف سرویس رفت و برگشت رایگان دارند که باید از پذیرش هتل جویای " شاتل اسکچوال" بشید.اکثر بازارها هم راهنما و بروشور دارند که در پیدا کردن مسیر کمکتون می کنه.
انواع دیسکوها و رستوران ها و نایت کلاپ ها هم هستند که می تونید شب ها برید و معمولا تا ساعت دو یا سه شب باز هستن . رستوران های ایرانی اکثرا کیفیت خوبی دارند و اگر بفهمن ایرانی هستید برخورد گرم و خوبی دارند .من خودم سر کنجکاوی به یکی از بهترین نایت کلاب های دبی رفتم که ورودیش 150 درهم بود البته ورود خانم ها رایگانه و همون اولش حتما ازتون سفارش می گیرن  اونم یکجور اجباره و یک آبجو 10 درهمی را به 50 درهم به همراه یکم چیپس به شما می فروشند .موسیقی با صدای بلند در حال پخشه و بعضی ها می رقصند و اکثر نشستن و این مکان ها معمولا پاتوق زن های روسپی هست که از تمام  ملل هستند ولی من تاجیکی و ایرانی و روس زیاد دیدم توشون . قیمت هم بستگی به قیافت و کرم یارو داره. خودشونم میان پا میدن و سر صحبتو باز می کنن . از 150 درهم به بالا ! من که حالم به هم خورد از محیط اونجا و هیچ وقت دیگه به این جور جاها نمی رم . فقط بدرد کسانی میخوره که دنبال جنده هستند نه حتی دختربازی! یک خرج خشکشویی هم رو دستم گذاشت چون تمام لباسام بوی گند سیگار گرفته بودند. هزینه تاکسی هم توی دبی سرسام آوره و ورودی 7 درهمه و معمولا راننده مسیر دورتری را انتخاب می کنه و طبق تاکسی متر ازتون پول می گیره و شما هم نمی تونید اعتراضی کنید!
فری شاپ فرودگاه به هنگام برگشت بزرگتره و عطرها و سیگارهای اصل و ارزونی داره که می تونید چند درهم باقیمانده توی جیبتون را سوغاتی بخرید .
اینم سفرنامه خوبیه .
همین

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات:

ارسال یک نظر