شستشوی بینی با محلول آب نمک

استفاده از آب ‌و نمک براي تميز کردن سوراخهاي بيني يکي از روشهاي بسيار قديمي است که استفاده از آن از قرنها پيش در هندوستان رايج بوده است. اين روش که در تعاليم يوگا "جالا نتي" ناميده مي‌ شود، علاوه بر تميز کردن سوراخها از ذرات کثيف و بيماري ‌زا، پوشش مخاطي بيني را هم تقويت مي‌ کند.  شستشوي روزانه بيني از بيماريهاي سرماخوردگي، سرفه التهاب چشم، بيني و گلو ،التهاب سينوسهاي پيشاني ،سردرد ، خستگي و بيخوابي جلوگيري مي ‌کند. 


در آلمان به درخواست شرکت‌ هاي بيمه‌ خدمات درماني، استفاده از اين روش به صورت آزمايشي در يک دوره زماني مشخص در ارتش آلمان به اجرا درآمد. 
از آنجا که سربازان همگي در يک محدوه سني مشخص هستند، به صورت جمعي زندگي مي‌کنند و خوراک و برنامه روزانه مشابهي دارند، در مورد ابتلا به بيماري ‌هاي ويروسي نيز تقريبا در شرايط يکساني قرار دارند. 
نتيجه استفاده از اين روش حاکي از آن بود که در طول فصل سرما گروه اول يعني سربازاني که هر روز صبح سوراخهاي بيني ‌شان را با آب ‌و نمک شستند شش برابر کمتر از گروهي که در اين تحقيق شرکت نکردند، سرما خوردند. موفقيت اين تحقيق تا حدي بود که شرکتهاي بيمه براي کاهش هزينه ‌هاي سالانه خود در فصل سرما، ظرفهاي پلاستيکي مخصوص شستشوي سوراخهاي بيني سفارش مي‌ دهند و به صورت رايگان ميان مشتريان خود پخش مي‌ کنند. 
براي موثر بودن اثر آب‌ و نمک ‌بايد درصد نمک (نمک خوراکي و در بهترين حالت، نمک گرفته شده از آب دريا) تنظيم شده باشد. می توان با افزودن یک قاشق چایخوری نمک به یک لیوان بزرگ آب جوشیده سرد شده محلول مناسب برای شستشوی بینی را تهیه کرد. آب بدون نمک يا کم‌ نمک موجب سوزش حفره ‌هاي بيني مي‌ شود. اگر درصد نمک بيشتر از حد مشخص باشد هم تأثير ناخوشايندي خواهد داشت. هرگز بینی خود را با آب معمولی نشویید زیرا شستشوی بینی با آب معمولی مخاط بینی را تخریب می کند.


در آلمان براي شستشوي بيني از ظرفهاي پلاستيکي کوچکي استفاده مي‌ شود که اغلب شرکتهاي بيمه خدمات درماني يا پزشک خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختيار علاقمندان قرار مي‌ دهند. 
اين ظرف پلاستيکي شبيه گلاب‌ پاش کوچکي است که لوله بلند آن انحنا ندارد.  (Neti pot )
در صورت در دسترس نبود این ظرف یمی توان از ظروف مشابه آن و یا یک سرنگ بزرگ که از تمام داروخانه ها قابل تهیه است استفاده کرد.

روش استفاده از آن به اين صورت است به سينک دستشويي تکيه دهيد طوري که بتوانيد کاسه دستشويي را ببينيد. سرتان را به آرامي به يک طرف بچرخانيد و به آرامي لوله پوار را به بخش بالايي بيني ببريد طوري که به راحتي در حفره بيني قرار گيرد. لوله را به بخش مياني (تيغه) بيني فشار ندهيد و نيمي از محلول آب‌ و نمک را آرام و پيوسته در سوراخ بيني خالي کنيد.

آب ‌و نمک از سوراخ ديگر بيني خارج مي‌ شود.

سپس سر را به حالتعمودي چرخانده با دهان باز، با شدت زياد پشت سر هم "فين" کنيد تا آب ‌و نمک باقي مانده در حفره ‌هاي بيني خارج شود. 

گوشتان را زمان فين کردن را نگيريد! اگر با انگشت يک گوش را نگهداريد آب ‌و نمک درون حفره بيني، به درون مجاري گوش نفوذ کرده و موجب گرفتگي گوش شده و احتمال سرما خوردگي در هواي سرد را بيشتر مي ‌کند. 
باقیمانده محلول را به همين ترتيب در حفره ديگر بيني بريزيد. باز شدن حفره‌ هاي بيني، تنفس راحت و سبکي سر از جمله اثرات خوشايند اين روش ساده اما موثر است
.اگر دچار علائم بيماري سينوسي بوديد، شستشوي بيني را به صورت يک بار در روز شروع کنيد . اگر احساس بهتري پيدا کرديد، ممکن است بخواهيد اين کار را دو بار در روز يا به عنوان يک کار منظم روزانه انجام دهيد. بعضي از بيماران از اين کار براي پيشگيري از مشکلات سينوسي حتي وقتي که علائم بيماري سينوسها را ندارند، استفاده مي‌کنند.
 بيعي است که اين قطرات تا 30 دقيقه بعد از شستشو از بيني شما خارج شود. ممکن است لازم باشد که تا مدتي با خود دستمال داشته باشيد.  اگر بيني شما دچار سوزش شد غلطت نمک را براي دفعات بعدي نصف کنيد. همچنين ممکن است لازم باشد که دماي آب را کمي تغيير دهيد اما هرگز از آب خيلي داغ يا آب خيلي سرد براي شستشو استفاده نکنيد. حتي مي‌توانيد وقتي در حمام هستيد بيني خود را شستشو دهيد.
هميشه آب نمک اضافي را بيرون بريزيد و بعد از استفاده، ظرف یا سرنگ را با آب و صابون بشوييد. وقتي مي‌خواهيد از آن مجددا استفاده کنيد بايد درون آن آب نمک تازه بريزيد .




منابع :

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات:

ارسال یک نظر